מעלות - מרכז למחוננים

maalotschool.org.il

דף הבית >> קורסים
קורסים          
 
פרוט הקורסים כיתות ג'


גלוי ונסתר בטבע
אלון גינצברג
 
בקורס  זה נלמד מהו טבע, מהי סביבה מהו טבע עירוני ועל יחסי אדם וסביבתו. הלימוד יהיה הן בבית הספר והן בחלקת שדה קרובה לאורך השנה. נלמד להתבונן ולהאזין לטבע בשדה, לגלות את החבוי והחמקמק ולהבין תהליכים המתרחשים בקרב בעלי חיים וצומח. כמו כן נעסוק בחוקרי טבע בעולם וגילוייהם. נדון בדילמות הנוגעות לשמירת הטבע וליחסי אדם - סביבה. בשיעורים נבצע בין השאר עבודת חקר ללימוד נושא  לקראת צפייה והאזנה מודרכות בשדה או בסרטי טבע תיעודיים.
 
 
 
"ויהי אור... "
ד"ר רחלי הבדלה
 
קורס בינתחומי ייחודי העוסק בהיבטים שונים של האור – מבחינה כימית, פיזיקאלית ותרבותית. נתמקד בהבנה עמוקה של מהו הצבע? מה גורם לנו לראות צבעים אלה או אחרים? נתבונן על צבעים בעולם הדיגיטלי. נחקור תופעות של הארה של חומרים מסוימים, ננסה להבין כיצד פועל הלייזר ונבחן מספר שימושים שלו. נחבר כל זאת לתחומי דעת שונים.
 
 
 
"מי שמביט בי מאחור"
 לירון בן ששון
 
קורס בו דרך עולם התאטרון נכיר ונתגבש לקבוצת אנסמבל. נכיר אחד את השני לעומק דרך כלי המשחק. נלמד על יסודות התאטרון. מהו קונפליקט? מהי שפת הג'יבריש? האם ניתן לנחות בג'ונגל בלי לעזוב את הכיתה? והאם באמת מי שמביט בי מאחור לא יודע מי אני? נתייחס לעולם התוכן הרגשי של הילד המחונן והתמודדותו בחברה ה"רגילה". נפתח את האינטליגנציה הרגשית שהיא בסיס חשוב והכרחי לכל אדם בכלל, ולילד המחונן בפרט.
 
 
המעצב הצעיר
 
יעל גרשמן
 
בקורס זה ננסה לשקף באופן חוויתי את המונח  “ form follows function “ בכדי להבין את הקשר בין צורה לתפקוד.בסדנה נעסוק בעיצוב מספר פרויקטים הבאים מתחום עיצוב המוצר. מטרת השיעור: חשיפת התלמיד לתהליך תכנוני והבאתו ליצירת מוצר מוגמר תוך שימוש בטכניקות וחומרים שונים ומגוונים. השיעור יתבסס על דיון תיאורטי,שיתפתח ויעמיק על פי עניין הקבוצה וממנו ישאב התלמיד רעיונות וילמד לגשת לתכנן ולבצע פרויקט מוגדר אישי על פי אופיו וכישוריו.
 
 
 
המשפט אינו רק מילים
 
דלית רוזנצוויג שגב - עורכת דין ומגשרת 
 
המשפט אינו רק מלים, הוא הרבה מעבר לכך ונוגע בכל תחומי חיינו, בכל גיל. נלמד "שפה חדשה -  השפה המשפטית": נשים דגש על החלק המעשי,  נלמד מושגים מקצועיים, נעשה הכרות עם חוקים, תקנות ופסקי דין חשובים, נצפה בסרטים, נעבוד על משחק תפקידים, נלמד שלכל מילה יש משמעות, נכיר משפטים חשובים ומשמעותיים  - עבר והווה, בישראל ובעולם, ובסוף המסע הזה – "נדבר" כולנו, "משפטית" שוטפת.
 
 
 
אנימציה סטופ-מושן
 
אופיר פלדמן
 
בקורס זה ניצור סרטון אנימציה כתתי קצר בטכניקת סטופ-מושן (stop motion). התלמידים יצרו את הדמויות והאלמנטים השונים בפלסטלינה, יכתבו את התסריט ואת הדיאלוגים, יצלמו, יביימו וידובבו את הסרט. ערכו המוסף של הקורס הוא הבנתם של התלמידים את עקרון הסטופ-מושן המאפשר ליצור אשליה של תנועה מרצף של תצלומי סטילס והתנסותם בעבודת צוות תוך כדי עמידה בלוחות זמנים והגעה אל התוצר המוגמר.
 
אנתרופולוגיה- "מסע סביב העולם"
טל פוגל
 
מהי אנתרופולוגיה? כיצד עושים אנתרופולוגים את עבודת המחקר שלהם? אנתרופולוגיה היא מדע החוקר אותנו – בני האדם. בקורס נחקור את תרבות האדם. בעזרת תמונות וסרטים, נצא למסע מסביב לעולם – נבקר בלפלנד, הרי ההימלאיה, איים קטנים באוקיאנוס השקט, שבטים באפריקה ועוד... נכיר את האנשים החיים במקומות אלו: בתיהם, בתי הספר של הילדים, כיצד הילדים מבלים בשעות הפנאי, מה הם אוכלים, קרנבלים, חגיגות וטכסים, מסכות, תכשיטים ועוד, נהפוך לאמנים וניצור חפצים לאנשים שנכיר: נארוג שטיחים, נכין קמעות, נפסל בעיסת נייר ועוד... 
 
כימיה דרך הביצה
שרון טל מזעקי
בקורס "הכימיה דרך הביצה" הכיתה, כקבוצת מחקר חוקרת את הביצה מנקודת מבטו של הכימאי. בקורס מתוודעים התלמידים לתהליך בו מצטבר ידע חדש בעולם המדע. במהלך הקורס חוקרים התלמידים תהליכים וחומרים הסובבים אותנו ודרכם מכירים מושגי יסוד ועקרונות בכימיה. בקורס נלמד מהו חקר מדעי תוך כדי העלאת השערות, שאילת שאלות, איסוף נתונים, תכנון ניסויים, עריכתם והסקת מסקנות. הקורס פותח על פי גישת המיזוג, כאשר דרך עיסוק בנושא הביצה לומדים התלמידים מושגים מתחום המדע ועוסקים במיומנויות חשיבה האופייניות לתחום המדע.
 
"מתוך החומרמגלים ויוצרים"
אלה גוטמן
במהלך הקורס נצא יחד למסע אמנותי הנובע מתוך החומרים הנפוצים המרכיבים את כדור הארץ כמו אדמה, פחם, עץ וגם פלסטיק. נכיר אותם כבעלי תכונות המתגבשות לכדי אופי של ממש בעבודה המעשית. נלמד מגוון טכניקות העומדות ביסוד היצירה ,נתרגל  אותן במו ידינו, ונלמד להשתמש בידע שנצבור להביע בצורה ייחודית את המחשבות והרגשות שלנו , כל אלו  במטרה להצליח להפוך את הדמיון שלנו למציאות. דרכינו יצטלבו גם עם תולדות האמנות ועם מושגים מתחומים מגוונים, ממדעי כדור הארץ ועד מדעי הסביבה. כל אלו מתוך עולם הדימויים והמושגים של כל אחד ואחת מאיתנו. בנוסף, נתנסה בהצגת עבודותינו במלים שלנו ונעשה צעדים ראשונים בהבנת משמעותן.

 פרוט הקורסים כיתות ד'
 
תנועות  ותנו אות
נטע ליפשיץ

סדנה בתנועה, העוסקת בלימוד חקר בצורה יצירתית וייחודית דרך  תנועה וסימנים מוסכמים לקריאה, כתיבה וביצוע תנועות. בקורס ניחשף למושגים מתוך כתב-תנועה אשכול-וכמן, זו שפה תנועתית (כמו תווים למוסיקה) המאפשרת התבוננות (מהמילה בינה) אחרת על תנועה בכללותה. נאתגר את הגוף והמוח שלנו בקטעי תנועה שניצור ונשכלל  את  שליטנו  הגופנית.שיטת אימון זו תפתח אצלנו  קואורדינציה וחלוקת קשב.תעודד יצירתיות, התבוננות באחר ועבודת-צוות. בחלקו השני של הקורס נעבור לחידות אלגוריתמיות  מקוריות, נלמד "איך חיד נולד?" ונלמד את תורת שאילת שאלות.
 
 
מאיפה בא האוכל ?
 
אייל ברקן
 
מאיפה בא האוכל שאנו קונים בסופר? איך מגדלים ירקות על ללא אדמה כלל? איך קשורה מוליכות חשמלית לגידול הידרופוני? על שאלות אלו ועוד רבות נענה בקורס ייחודי זה המשלב מצגות מרתקות עם למידה פעילה, הקמה ותפעול גינה הידרופונית בטכנולוגיות מתקדמות ועריכת ניסוי מדעי גדול לאורך כל הסמסטר, שבסופו נכין סלט משובח שגדל כולו במרכז "מעלות".
 
 
המשפט אינו רק מילים
 
דלית רוזנצוויג שגב - עורכת דין ומגשרת 
 
המשפט אינו רק מלים, הוא הרבה מעבר לכך ונוגע בכל תחומי חיינו, בכל גיל. נלמד "שפה חדשה -  השפה המשפטית": נשים דגש על החלק המעשי,  נלמד מושגים מקצועיים, נעשה הכרות עם חוקים, תקנות ופסקי דין חשובים, נצפה בסרטים, נעבוד על משחק תפקידים, נלמד שלכל מילה יש משמעות, נכיר משפטים חשובים ומשמעותיים  - עבר והווה, בישראל ובעולם, ובסוף המסע הזה – "נדבר" כולנו, "משפטית" שוטפת.
 
צילום
אבי צרפתי
 
תכנית הקורס כוללת בתוכה לימודים עיוניים ומעשיים. תרגולים, ביקורת עבודות ויציאה לצילומים. נכיר את הצילום מתחילת ימיו לפני 200 שנה ועד המהפך הדיגיטלי של ימינו. נלמד את עקרונות הצילום הבסיסים,  ונכיר את כל הכלים של הצלם בשביל לייצור צילומים  עם ענין. נתנסה  בצילום לסוגיו,  הכולל תרגילים מובנים וכן צילום חופשי. נעשיר את השיעור עם דוגמאות מן העבר,  ונלמד מתוך אותם צילומים את הכוח שלנו כצלמים להעברת מסר.. ולסיכום,  נצא לצלם, להתנסות, לייצור ולחוות את הצילום משני  ציידי המצלמה, ונלמד שלכל אחד מאיתנו יש את המבט שלו  ונבין שזה כל היופי…
 
 
מגלים עולם

אלון גינצברג
 
בקורס זה נכיר עולמות שאינם מוכרים לנו. נלמד על תרבויות ועמים, נכיר חבלי ארץ מרוחקים ונלמד על תגליות מרתקות של האדם בעולמו לאורך שנות קיום המין האנושי. נלמד לבחון דברים ללא אנכרוניזם ומתוך שיפוט ניטרלי. נכיר ונבין מדוע תרבויות שונות פיתחו מנהגים שונים או דומים ומה המשותף לנו כבני אנוש.  לעיתים נחווה ונכיר את הנושא הנלמד גם תוך פעילות ייחודית או יצירה שיביעו בצורה בלתי אמצעית חלק מנושאי השיעור ויאפשרו לתלמידים להרגיש ולהכיר מקרוב את מושאי הפעילות. הקורס משלב נושאים גיאוגרפיים, היסטוריים סוציולוגיים ואנתרופולוגיים ויעשיר התלמידים בעולמות שחלקם קיימים וחלקם נכחדו מעולמנו, ובשיעור נחייה אותם מחדש.
 
מעגלים משולבי טכנולוגיה
 
אושרת אדר
 
אנו חיים בעולם הטכנולוגיה, הכל מתחיל בחשמל. בקורס נלמד להכיר מקרוב את המושג המופשט, נבין כיצד "זה" עובד/פועל. נחשף לכל המושגים הבסיסיים בחשמל ובאלקטרוניקה כגון: מתח, זרם, הספק. נכיר מרכיבים של מעגלים כמו: נגדים קבלים, סלילים, טרנזיסטורים, דיודות ועוד. נתכנן מעגלים אלקטרונים ונרכיב רכיבים שונים בטכניקת: wire wrap וחשיפת חוטים. נלמד את תפקיד הסוללה או מקור מתח אחר. בקורס ירכשו התלמידים ידע וניסיון בסיסי בחשמל ואלקטרוניקה, ישתמשו בכלי עבודה שונים, ויבנו מעגלים שיבצעו פונקציות חשמליות הממחישות את הסברי התיאוריה. חלון הצצה אל העולם האמיתי העכשווי.

"ויהי אור... "
ד"ר רחלי הבדלה
 
קורס בינתחומי ייחודי העוסק בהיבטים שונים של האור – מבחינה כימית, פיזיקאלית ותרבותית. נתמקד בהבנה עמוקה של מהו הצבע? מה גורם לנו לראות צבעים אלה או אחרים? נתבונן על צבעים בעולם הדיגיטלי. נחקור תופעות של הארה של חומרים מסוימים, ננסה להבין כיצד פועל הלייזר ונבחן מספר שימושים שלו. נחבר כל זאת לתחומי דעת שונים.
 

"משחקים באומנות"
רעות אסימני

בשפה העברית המילה ״משחק״ יכולה לתאר שם עצם ויכולה גם לתאר פעולה או אירוע. המשותף לכל הפרשנויות השונות הוא עיקרון הניתוק מהצרכים הקיומיים של האדם וגרימת הנאה. עיקרון הניתוק הוא עיקרון מנוגד לעיקרון הבית ספרי, המבקש מהתלמיד להישאר מרוכז ומחובר למתרחש. הצלחתו של שיעור זה טמונה דווקא ביכולת של התלמיד להתנתק מהעולם הבית ספרי ותכניו, ולחבר את עצמו לעולם שכולו התנסות, דימיון וכושר המצאה. בשיעור נעסוק באמנים ואישים שבעת מלאכתם ועבודתם ״שיחקו״, פעולה שלרוב איננה נתפסת כיעילה. השיעור יבקש להפריך טענה זו. בשיעור נבחן כיצד דרך המשחק מתגלה עולם שלם של חידושים והמצאות. התלמידים יתבוננו במושג ״משחק״ במובנו הרחב – נפרק ונרכיב מחדש משחקים קיימים כדי להבין את סוד קסמם, נכנס לנעליהם של מעצבי משחקים ונלמד מה דרוש בעבודתם. השיעור יתנהל כסדנא, עם בופה של חומרים ליצירה. כל מקבץ של שיעורים יתבסס על היבט משחקי אחר וביחד נחקור כיצד משחק יכול להוות כלי לימודי, מדעי, אמנותי, הנאתי ואפילו הישרדותי. בואו לשחק!
 
 
 
 
 
 
 
"מתוך החומר- מגלים ויוצרים"
אלה גוטמן
במהלך הקורס נצא יחד למסע אמנותי הנובע מתוך החומרים הנפוצים המרכיבים את כדור הארץ כמו אדמה, פחם, עץ וגם פלסטיק. נכיר אותם כבעלי תכונות המתגבשות לכדי אופי של ממש בעבודה המעשית. נלמד מגוון טכניקות העומדות ביסוד היצירה ,נתרגל  אותן במו ידינו, ונלמד להשתמש בידע שנצבור להביע בצורה ייחודית את המחשבות והרגשות שלנו , כל אלו  במטרה להצליח להפוך את הדמיון שלנו למציאות. דרכינו יצטלבו גם עם תולדות האמנות ועם מושגים מתחומים מגוונים, ממדעי כדור הארץ ועד מדעי הסביבה. כל אלו מתוך עולם הדימויים והמושגים של כל אחד ואחת מאיתנו. בנוסף, נתנסה בהצגת עבודותינו במלים שלנו ונעשה צעדים ראשונים בהבנת משמעותן.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
פרוט הקורסים כיתות ה'

סטארט אפ
רפאל ינובסקי

הפרויקט מזמן לתלמידים הכרות עם עולם ההמצאות, עולם שאצל רבים נשלט בעיקר על ידי הדמיון. במהלך הקורס נשתדל להפוך את הדמיון למציאות, נלמד על ממציאי העבר ונלך בעקבותם, נלמד את הדרך לפתח המצאה משלנו אם זה מוצר או משחק מחשב או  אפילו אפליקציה, נגלה שזה קל יותר משחשבנו. בקיצור, ננסה להפוך לממציאים שמשתמשים בדמיון  ומממשים את הרעיונות שלהם הלכה למעשה.

אפליקציה ואנימציה
עדו גולן
 
האם אי פעם חלמתם ליצור אפליקציה משלכם? האם דמיינתם איך היא תיראה?, אז קורס אפליקציה ואנימציה מיועד לכם. בקורס נלמד פקודות תכנות בקוד אמיתי, אך באופן ידידותי ותוך יחס אישי ומכיל ובעזרתן נפתח אפליקציות כמו בהיי טק. ניצור ונשלב גרפיקה ואנימציות בעבודתנו. נאתגר את החשיבה היצירתית שלנו באופן חוויתי, חברתי ובשילוב משחוק (למידה מתוך משחק והנאה שמובילה להנעה) נצפה בדוגמאות, נקבל טיפים והסברים, נחלום,  ונתפתח.  נשתתף בפעילויות לשיפור יכולתנו היצירתית, כמו כן, נתרגל שיתופי פעולה מהנים בקבוצת השווים.
 
מגלים עולם
 
אלון גינצברג
 
בקורס זה נכיר עולמות שאינם מוכרים לנו. נלמד על תרבויות ועמים, נכיר חבלי ארץ מרוחקים ונלמד על תגליות מרתקות של האדם בעולמו לאורך שנות קיום המין האנושי. נלמד לבחון דברים ללא אנכרוניזם ומתוך שיפוט ניטרלי. נכיר ונבין מדוע תרבויות שונות פיתחו מנהגים שונים או דומים ומה המשותף לנו כבני אנוש.  לעיתים נחווה ונכיר את הנושא הנלמד גם תוך פעילות ייחודית או יצירה שיביעו בצורה בלתי אמצעית חלק מנושאי השיעור ויאפשרו לתלמידים להרגיש ולהכיר מקרוב את מושאי הפעילות. הקורס משלב נושאים גיאוגרפיים, היסטוריים סוציולוגיים ואנתרופולוגיים ויעשיר התלמידים בעולמות שחלקם קיימים וחלקם נכחדו מעולמנו, ובשיעור נחייה אותם מחדש.

הסודות שבתוך התפוז – משחקי אסטרטגיה
אורי מלצר
 
בקורס זה נלמד על תהליכי קבלת החלטות המבוססים על חישוב לטווח ארוך והבנה בעקרונות האסטרטגיה. נכיר משחקי אסטרטגיה חדשים ועתיקים שפותחו בישראל, ארה"ב, אירופה והמזרח הרחוק, ונבחן את אתגרי החשיבה השונים שהם מציבים בפנינו. במהלך הקורס נעזר בדוגמאות מן ההיסטוריה של מנהיגים כגון:  נפוליון, חניבעל, נלסון וסון טסו, ונלמד מניסיונם וחוכמתם באמנות האסטרטגיה.
 
 
כימיה דרך הביצה
שרון טל מזעקי

בקורס "הכימיה דרך הביצה" הכיתה, כקבוצת מחקר חוקרת את הביצה מנקודת מבטו של הכימאי. בקורס מתוודעים התלמידים לתהליך בו מצטבר ידע חדש בעולם המדע. במהלך הקורס חוקרים התלמידים תהליכים וחומרים הסובבים אותנו ודרכם מכירים מושגי יסוד ועקרונות בכימיה. בקורס נלמד מהו חקר מדעי תוך כדי העלאת השערות, שאילת שאלות, איסוף נתונים, תכנון ניסויים, עריכתם והסקת מסקנות. הקורס פותח על פי גישת המיזוג, כאשר דרך עיסוק בנושא הביצה לומדים התלמידים מושגים מתחום המדע ועוסקים במיומנויות חשיבה האופייניות לתחום המדע.
 
 
 
סדנת מדע והמצאות
 
 אלי בן גד
 
בסדנה נעסוק באירועים מדעיים וחידושים טכנולוגיים מעניינים שקורים סביבנו, ובבסיס המדעי שלהן, וגם נפעיל את "חוש" הממציא שלנו בתחום המוכר והמשעשע של משחקים ומשחקי לוח בעיקר . נתחיל בפיתוח חידושים שנציע במשחק קיים- נעלה רעיונות בסיעור מוחות, נערוך, נמיין, נתמקד ונבנה דגמים. נמשיך בפיתוח רעיונות למשחקים מקוריים משלב החשיבה ועד לבניית התוצרים ונלמד על שלבי היזמות שעובר הממציא עם המצאתו.
 
 
מוסיקה בעידן ההיי טק
 
ניר צפתי
 
מי שמע על הפסנתר האוטומטי? האם ניתן לכבות שריפה באמצעות הקול? באיזו שפת סתרים משתמשים בסאונד? , במהלך הקורס נחקור את הקשר שבין המוזיקה והמדע בעידן ההייטק. נכיר שימושים והקשרים שונים של הקול בחיינו בתחומי הרפואה, הבטחון, התקשורת וכמובן המוזיקה. נגלה כיצד הפכו חידושים טכנולוגיים שונים כמו המציאות המדומה ואפליקציות שונות לחלק בלתי נפרד מעולם המוסיקה ככלי עזר למוזיקאים וככלי המשרת את האומנות. הקורס משלב ניסויים ובניית דגמים, חידון שבועי ועבודה קבוצתית.
 
פיזיקה
דורון פישביין
 
"הצצה נבונה" אל "מאחורי הקלעים" של הטבע. עולמנו הפיסיקלי על רבדיו המסתוריים והמרתקים יתגלו לעינינו על מורכבותם ויופים. נעסוק בלימוד עקרונות פיסיקליים המצויים בליבו של היקום והיכרות מתמדת עם היישומים הטכנולוגיים המהווים תוצר ישיר של המחקר המדעי האחראי לחשיפתם. כל הפעילויות תכללנה לימוד חוויתי, ניסויים מרתקים ובניית דגמים ומוצרים הממחישים את הנלמד בשיעור. התכנים בהם נעסוק: מצבי צבירה וכימיה פיסיקלית, יסודות במכניקה – מרכז מסה , שיווי משקל , צפיפות , תנועה מעגלית, תנע זוויתי, הכוחות המניעים את היקום – גרביטציה , כח חשמלי , כח מגנטי אנרגיה – הבנת מושג האנרגיה והכרת סוגי אנרגיה שונים, אופטיקה גיאומטרית, פיסיקה מודרנית, אסטרופיזיקה.
 
קרימינולוגיה ובלשות
איתמר פארן

בקורס זה התלמידים נחשפים לעקרונות המשפט והחקירה הפלילית - ממה מורכבת עבירה [מעשה/הימנעות, רכיב נפשי], מהן זכויותיו של חשוד, כיצד מנוהלת חקירה משטרתית, איך בודקים ממצאים כ טביעות אצבע, כיצד מפענחים צפנים בסיסיים, איך פוסלים או מאששים חשדות, וכיצד מכינים תיק אישום. כל זאת, באמצעות חקירה אותה מנהלים התלמידים עצמם על בסיס מידע הנמסר להם במסגרת השיעורים: התלמידים יבדקו טביעות אצבע, יחקרו חשודים, יבדקו ממצאים, יסיקו מסקנות מממצאים, יפתרו חידות לוגיות, ילמדו להעלות השערות ולבסס או להפריך תיאוריות, והכל במטרה למצוא את האשם או האשמים בפרשיות אותן נחקור.
 
 
 פרוט קורסים כיתות ו'
 
 
במבט היסטורי
 
אלון גינצברג
 
בקורס זה נכיר אירועים היסטוריים ודמויות נבחרות שהשפיעו בדרכם על סביבתם ולעיתים על העולם. נעסוק הן בארץ ישראל והן בעולם הרחב ונבחן את הזיקה והקשר בין מאורעות בעולם לבין ארץ ישראל והיהודים. במהלך הלימוד נחקור נושא ממגוון זוויות– היסטורית, גיאוגרפית, ספרותית אדריכלית מוזיקלית ועוד. נלמד את נושא מאוסף מקורות נעריך את אמינותם, ונשתמש במספר דרכים להעמקה ומעורבות בשיעורים כגון: כתבי חידה, משפט ציבורי, משחקי תפקידים, שיח מליאה, צפייה בסרטים ועוד.
 
 
סטארט אפ במבט ציוני
רפאל ינובסקי

במהלך הקורס נשלב בין עולם הטכנולוגיה להיסטוריה של המדינה, נחקור ונבדוק את עברינו ומה שקרה במהלך 70 שנה. לאחר שנהפוך להיסטוריונים מקצועיים, נפתח ספרים וקירות "מדברים", שכשנסרוק אותם הם יתעוררו לחיים. הפרויקט מזמן לתלמידים הכרות עם טכנולוגיה של מציאות רבודה, ניווכח שמה שלא נראה, עשוי לצוץ לפתע.
 
סטארט אפ
רפאל ינובסקי
הפרויקט מזמן לתלמידים הכרות עם עולם ההמצאות, עולם שאצל רבים נשלט בעיקר על ידי הדמיון. במהלך הקורס נשתדל להפוך את הדמיון למציאות, נלמד על ממציאי העבר ונלך בעקבתם, נלמד את הדרך לפתח המצאה משלנו אם זה מוצר או משחק מחשב או  אפילו אפליקציה, נגלה שזה קל יותר משחשבנו. בקיצור, ננסה להפוך לממציאים שמשתמשים בדמיון  ומממשים את הרעיונות שלהם הלכה למעשה.
 
 
מדע וחומרים
אורן להב
 
בקורס אנו נכיר את מבנה החומרים השונים, החל מהיחידה הבסיסית ביותר האטום דרך היווצרות וסוגי קשרים כימיים כדוגמת קשרי מימן ואן דר ואלס וקשרים יוניים וכלה בתרכובת החומר הסופי. נדבר על הקשר והדמיון בין תרכובות שונות הנובע מכל שהינן בעלי יסודות מאותה משפחה כימית. נלמד מהו פולימר וכיצד ניתן לתכנן את תכונותיו של חומר בסינתזה על פי רצוננו.נלמד על המשותף והשונה בין יהלום וגרפיט שהינם יסוד הפחמן.
ולבסוף נעסוק במעט גאוכימיה על מבנה סלעים והרכבם
 
פיזיקה
דורון פישביין
 
"הצצה נבונה" אל "מאחורי הקלעים" של הטבע. עולמנו הפיסיקלי על רבדיו המסתוריים והמרתקים יתגלו לעינינו על מורכבותם ויופים. נעסוק בלימוד עקרונות פיסיקליים המצויים בליבו של היקום והיכרות מתמדת עם היישומים הטכנולוגיים המהווים תוצר ישיר של המחקר המדעי האחראי לחשיפתם. כל הפעילויות תכללנה לימוד חוויתי, ניסויים מרתקים ובניית דגמים ומוצרים הממחישים את הנלמד בשיעור. התכנים בהם נעסוק: מצבי צבירה וכימיה פיסיקלית, יסודות במכניקה – מרכז מסה , שיווי משקל , צפיפות , תנועה מעגלית, תנע זוויתי, הכוחות המניעים את היקום – גרביטציה , כח חשמלי , כח מגנטי אנרגיה – הבנת מושג האנרגיה והכרת סוגי אנרגיה שונים, אופטיקה גיאומטרית, פיסיקה מודרנית, אסטרופיזיקה.
                                
 
פיזיקה- מתקדמים
דורון פישביין
 
צלילה מעמיקה אל עולם הפיסיקה הרחב והנסתר מתוך נקודת מוצא המתבססת בידיעת עקרונות יסוד שנלמדו בקורסי מדעים יסודיים כגון פיסיקה, כימיה וכו'. השיעורים יכללו לימוד של עקרונות תיאורטיים, ניסויים חוויתיים ובניית תוצרים מאתגרים, כל זאת על מנת להבין מנגנונים יסודיים ומערכות חוקים מתוחכמים הקיימים ביקום הפיסי.
 
כימיה גרעינית
אושרת אדר
 
 
בקורס נכיר את  יסודות המרכיבים את כלל החומרים ביקום, נלמד את שפת הכימאים כמובן עם הכרת הטבלה המחזורית וכל ההבנות מהמערך הטבלתי. נלמד לנסח תגובות כימיות ותגובות גרעיניות כחלק מכתיבה מדעית. נבין את ההבדל בין תגובות כימיות לתגובות גרעיניות. מהם חומרים רדיואקטיביים,  שימושים ודרכים להתגוננות, נלמד קצת על סוגים של כורים גרעיניים והמבנה שלהם. וכל הדרך נתלבט בבעיות קיומיות ומוסריות, בין התפתחות מדע הגרעין יתרונותיו וחסרונותיו.
 
 
תנועות ותנו אות
נטע ליפשיץ

סדנה בתנועה, העוסקת בלימוד חקר בצורה יצירתית וייחודית דרך  תנועה וסימנים מוסכמים לקריאה, כתיבה וביצוע תנועות. בקורס ניחשף למושגים מתוך כתב-תנועה אשכול-וכמן, זו שפה תנועתית (כמו תווים למוסיקה) המאפשרת התבוננות (מהמילה בינה) אחרת על תנועה בכללותה. נאתגר את הגוף והמוח שלנו בקטעי תנועה שניצור ונשכלל  את  שליטנו  הגופנית.
שיטת אימון זו תפתח אצלנו  קואורדינציה וחלוקת קשב. תעודד יצירתיות, התבוננות באחר ועבודת-צוות. בחלקו השני של הקורס נעבור לחידות אלגוריתמיות  מקוריות, נלמד "איך חיד נולד?" ונלמד את תורת שאילת שאלות.
 
 
משחקי אסטרטגיה מתקדמים
אורי מלצר
 
בקורס זה נבחן את אמנות החשיבה האסטרטגית מנקודת מבט היסטורית ותרבותית בעזרת דוגמאות מתחומי הקולנוע, הספרות והספורט. כמו כן, נלמד להכיר ולפתח את כישורי החשיבה והניתוח שלנו באמצעות משחקי אסטרטגיה ברמת מתקדמים, משימות ואתגרים קבוצתיים.
 
 
אפליקציה ואנימציה
עדו גולן
 
האם אי פעם חלמתם ליצור אפליקציה משלכם? האם דמיינתם איך היא תיראה?, אז קורס אפליקציה ואנימציה מיועד לכם. בקורס נלמד פקודות תכנות בקוד אמיתי, אך באופן ידידותי ותוך יחס אישי ומכיל ובעזרתן נפתח אפליקציות כמו בהיי טק, נלמד מהי חוויית משתמש ולמה היא תופסת מקום חשוב כל כך שאף הולך ומתעצם...
ניצור ונשלב גרפיקה ואנימציות בעבודתנו. נאתגר את החשיבה היצירתית שלנו באופן חוויתי, חברתי ובשילוב משחוק (למידה מתוך משחק והנאה שמובילה להנעה) נצפה בדוגמאות, נקבל טיפים והסברים, נחלום,  ונתפתח. נשתתף בפעילויות לשיפור יכולתנו היצירתית, כמו כן, נתרגל שיתופי פעולה מהנים בקבוצת השווים.
 
הבנתם את המסר? (קורס שנתי)
הלל אבט
 
הקורס עוסק במבוא לתקשורת חזותית. היום יותר מתמיד ילדים חשופים לתקשורת חזותית. אנחנו מוקפים בלוגואים, כרזות, באנרים, אריזות ועוד. אנו קולטים ושולחים מסרים ויזואליים כל הזמן בכל מקום ובכל נושא. יש חשיבות רבה בהבנת העקרונות של תחום זה, כיצד הוא עובד, מה משפיע על האפקטיביות שלו ואיך מתמודדים עם סכנותיו. הקורס מטפל בנושאים אלה הן בצורה פרונטאלית והן ע"י סדנאות שבהן התלמידים צריכים להפגין תקשורתיות, יצירתיות ומקוריות, בעזרת כלים מתחומים שונים, במדיות שונות, ובנושאים רבים ומגוונים.
 
לטעום פרסום
הלל אבט
 
כולנו חשופים לפרסום באופן מאוד טוטאלי, לטוב ולרע. בקורס "לטעום פרסום" נכיר את עולם הפרסום, בקורס יקבלו התלמידים כלים שאיתם יוכלו להתמודד עם המסרים של עולם הפרסום, יבינו את המניפולציות שעולם זה עושה על קהלי המטרה השונים וילמדו את סכנותיו (במיוחד סכנות לילדים ונוער). בקורס יחשפו התלמידים לעבודות מהארץ ומרחבי העולם ויוכלו להתנסות בעצמם בסדנאות שונות. התלמידים יוכלו למנף את המיומנות שיילמדו כדי לשפר את איכות העברת המסרים שלהם (בכל נושא), וכן ישכללו את הביקורת שלהם על מסרים שהם קולטים מהסביבה (לאו דווקא מסרים פרסומיים).
 
צליל מכוון
אלון גינצברג
 
תוכנית החושפת את התלמידים למגוון רב של סגנונות ותקופות מוזיקליים. במסגרת התוכנית נאזין ללהיטים ולצידם שירים נחבאים אך מיוחדים. נצפה בביצועים שונים ונלמד לנתח ולהכיר את הווידאו קליפים שהיום הם חלק בלתי נפרד מההפקה המוזיקלית. ניחשף לעיתים גם לשירי ארץ ישראל היפים והאהובים ולמוזיקה מהעולם. נאזין לפופ, לג'אז, לדיסקו, למוזיקה קלסית מהמאות האחרונות ולהפתעות נוספות. נגלה מה מסתתר לעיתים בצלילים ונכיר תקופות שונות על ציר הזמן. התוכנית מאפשרת לילדים היודעים ורוצים לנגן  להביא כלי נגינה ולנגן קטעי מוזיקה הנלמדים בתוכנית.            
 
קרימינולוגיה ובלשות
איתמר פארן

בקורס זה התלמידים נחשפים לעקרונות המשפט והחקירה הפלילית - ממה מורכבת עבירה [מעשה/הימנעות, רכיב נפשי], מהן זכויותיו של חשוד, כיצד מנוהלת חקירה משטרתית, איך בודקים ממצאים כ טביעות אצבע, כיצד מפענחים צפנים בסיסיים, איך פוסלים או מאששים חשדות, וכיצד מכינים תיק אישום. כל זאת, באמצעות חקירה אותה מנהלים התלמידים עצמם על בסיס מידע הנמסר להם במסגרת השיעורים: התלמידים יבדקו טביעות אצבע, יחקרו חשודים, יבדקו ממצאים, יסיקו מסקנות מממצאים, יפתרו חידות לוגיות, ילמדו להעלות השערות ולבסס או להפריך תיאוריות, והכל במטרה למצוא את האשם או האשמים בפרשיות אותן נחקור.
 

 
 
 פרוט קורסים חט"ב - סמסטר א'
 
 
 
 לפניכם קורסי הלימוד שמוצאים לבחירה במרכז.


  

 
 
סמסטר א'
קורסים משעה   9:45- 8:15
 
 
 



 
 
1. שם הקורס: תנועה מקופלת
שם המורים: נמרוד שגב, מיטל קוממי
אנו הולכים לחקור יחד- מורים ותלמידים את שדה האובייקטים המקופלים בשיתוף עם הבנת התנועה הפוטנציאלית הקיימת בם . לאחר ההבנה נלמד כיצד ממירים תנועה ידנית למכנית בשימוש מנועים, חיישנים ורכיבים שונים מעולם האלקטרוניקה והרובוטיקה. יחד נגרום למקופלים  להסתובב ולנוע במרחב דו ותלת ממדי. כל זאת על מנת ליצור  מימד חדש יצירתי בשילוב העולמות.
 
 
 
 
 
2. שם הקורס:  אתגרים עם רחפנים
 
שם המורה: תמר גרינברג
 
לרחפנים יש שימושים רבים ומשונים, לדוגמא, באמצעות רחפן ניתן  לנער מילקשייק, לבחוש עוגה. יש רחפנים שמשתתפים בתצוגות אופנה, כשהם משיאים אביזרי אופנה, ומלווים את הדוגמניות/ דוגמנים במסלול. רחפנים זעירים אפילו יכולים לשמש כמנגנוני האבקה בטבע, לתגבר את הדבורים ההולכים ונעלמים.
בקורס נביט ברחפנים מנקודת המבט של מייקרים (יוצרנים), מדענים, מהנדסים, ואמנים. לאחר התנסות בהטסת רחפנים (עם שלט רחוק וגם ע"י תיכנות), נפרק את הרחפנים על מנת לחקור את הרכיבים. נבנה מחדש את גופי הרחפנים מחומרים שעומדים לרשותנו כגון: מצופי ספגטי, פקקי בקבוקים, מקלות ארטיק, משייפי ציפורניים, קיסמי אוזניים, קרטון, וכו'. נעצב, נבנה ונקשט את גופי הרחפנים, ונרכיב עליהם בחזרה את הרכיבים האלקטרוניים. ולבסוף, נעשה ניסויים בהטסת הרחפנים המחודשים.
 
 
 
3. שם הקורס: סדנת Alice  לימוד יסודות התכנות ע"י אנימציה תלת מימדית
 
שם המורה: יוסי ירון
במהלך הסדנא נלמד את יסודות התכנות, בשיטת לימוד חווייתית ומהנה ע"י שפת התכנות ALICE  - שפה המאפשרת תכנות של אנימציות תלת-מימדיות באיכות גבוהה, תוך שימוש בסביבת תכנות גרפית ואינטואיטיבית. תוך כדי בניית קליפים של אנימציה תלת-מימדית ומשחקי מחשב בסיסיים, נלמד עקרונות ויסודות בתכנות והנדסת תוכנה (תנאים, לולאות, פרוצדורות, תכנות מונחה עצמים, תכנות אינטראקטיבי ו-events) וכן עקרונות של גרפיקה תלת-מימדית (תנועה, תאורה, מצלמות וכו'). הקליפים הסופיים ישולבו, לפי בחירת התלמידים, באתר אינטרנט. סביבת התכנות של ALICE היא חינמית, וניתנת להורדה והתקנה באופן חוקי גם בבתי התלמידים, מה שיאפשר למעוניינים בכך להמשיך ולעבוד על הקליפים והמשחקים גם בבית. שפת ALICE פותחה באוניברסיטת קרנגי-מלון בארה"ב, מתוך מטרה מוצהרת להפוך את לימודי מדעי המחשב לחווייתיים ואטרקטיביים לתלמידים, על מנת לעודד תלמידים לבחור בלימודי מדעי המחשב ולהתמיד בהם.
 
 
 
 
4. אומנות – פיסול ומיצב
 
שם המורה: דורון פישביין
 
הקורס יעסוק באמנות הפיסול עתיקת הימים וזו העכשווית, בצד אמנות המיצב המודרנית והעכשווית. נכיר אמני פיסול ואמני מיצב מין העבר ומין ההווה בארץ ובעולם הרחב. נלמד טכניקות פיסוליות קלאסיות המבוססות על יציקה, גריעה, הרכבה וכו'  אך בה בעת נגבש הבנה כי פיסול ומיצב במובן הרחב הינן דיסציפלינות אמנותיות היכולות להיות מגוונות ומפתיעות באופן כזה שאינן כובלות עצמן אך ורק למימוש בעזרת החומרים והשיטות הצפויות וההיסטוריות, זאת בעזרת לימוד והתנסות בתהליכי יצירה כגון  פיסול באור, פיסול בריח, הכנת מיצבי קול/וידאו וכו'.
לכל אורכו של הקורס יושם דגש על פיתוח השיח האמנותי/תרבותי בקרב התלמידים והרחבת התפישה בדבר מהותה של האמנות בזמנינו.

 
 
5. שם הקורס: במה מחוננת לתאטרון
 
שם המורה: אירית קוסובר
 
כמה פעמים רציתם לעמוד על במה , לפני קהל ...ולא העזתם ? כמה פעמים כשכבר העזתם, היה לכם את הקול הקטן והמעצבן הזה בראש ,שלא נתן לכם להנות ולהיות ?!
אז אני מחכה לכם עם סדנת משחק ותאטרון חוויתית . סדנא שבה נלמד לשבור מחסומים , ניגע במעמקי נפשנו , נשתטה , ניכשל ,נצליח , נשבור את הגבולות של עצמנו .
נגלה עולמות חדשים , במשחק , יצירה , תנועה וכתיבה , ניצור דמויות ונלמד איך להפיח בהם חיים. נבין מה הסיפור "בלהיות או להיות " , נכיר את עוצמת החוויה והיצירה הקבוצתית , ובעיקר נעמיק את ההכרות של מי אנחנו, בתוך כול התהליך המופלא.
כול אלו , יכינו אותנו ,לשיאו של התהליך,  יצירה משותפת שלנו , על בימת הבימה .
הקורס כולל עבודה משולבת עם הפרוייקט הארצי "במה מחוננת לתאטרון" ויכלול שני מפגשים בתאטרון הבימה .
 
6.11.18 – יום עיון בהבימה - 12:00-17:00
30.4.19 – הצגת תוצרים בהבימה 12:00-17:00
 
   

 
 
6. שם הקורס: יסודות הכימיה
 
שם המורה: אורן להב
 
בקורס יסודות הכימיה נלמד את המושגים הבסיסיים ביותר במדע הכימיה ברמת בית ספר יסודי כך שנקבל מבט ראשוני על תחום זה. נלמד מהי תרכובת ומהי תערובת, מאפיינן וההבדל ביניהן .נלמד על תגובות כימיות וסוגי תגובות שונות. נלמד על מבנה אטום ,מהי מולקולה ומהם פולימרים. נלמד על הטבלה המחזורית על הקבוצות והמשפחות השונות שמופיעות בטבלה, על מתכות ואל מתכות והייחודיות בכל קבוצה. במהלך הקורס נבצע ניסויים שונים נלמד מהם כלי המעבדה וכיצד לתכנן ולערוך ניסויי. נצפה בתגובות של חומצות ובסיסים בניסויי של גידול אלמוגים כימיים במעבדה (ניסויי אילן רמון) נבנה סוללות חשמליות ממרכיבים ביתיים, ונלמד על התגובות הכימיות המתרחשות סביבנו יום יום כפוטוסינתזה, פיתוח נייר צילום ויצירת ג'לים , ואפילו ניגע בכימיה במטבח.
 

  
7. שם הקורס: פורצי דרך
 
שם המורה: פיליפ ארטשטיין
 
(לתלמידי כיתות ט', י' בלבד)
 
הסיפור של התרבות האנושית מרתק וישנם דרכים רבות לספר אותו. בהרצאות אעסוק בתרבות האנושית בעזרת נקודות ציון שחרטו אנשים יוצאי דופן. שכן, ברצף של היסטוריה האנושית, ישנם נקודות ציון, כאלו ששינו את דרכה ונוהלה של התרבות האנושית. ציוני דרך בזמן, שהיוו נקודת מפנה בתרבות האנושית. נקודות שבהם התנהלות החיים שאחרי האירועים השתנתה ללא הכר. ציוני זמן אלו משפיעים עלינו עד ליום זה. בין אם המדובר בהבנה טובה יותר של הטבע שסובב אותנו. או הבנה טובה יותר של יסודות החיים שלנו, בין אם החומריים ובין המוסרייםההרצאות, ייסובו סביב מספר דמויות היסטוריות האחראיות לשינויים גדולים בתחומים שונים של החיים שלנו. הביוגרפיה של אותם דמויות תשמש עילה לעיסוק היסטורי מדעי של התקופה. החל ממהלך חיי היום יום כמו: הלבוש, האמונה ומזון שבכל תקופה, ועד לתיאור תרבות התקופה והגיאופוליטיקה.
 
   
 
  
 
 8. שם הקורס: לצעוד קדימה - אחריות ממשלתית 2048
 
שם המורה: רפאל ינובסקי
ברוכים הבאים לתוכנית "לצעוד קדימה" בחסות האגף למחוננים ועמותת "אחריות לישראל 2048". מטרת התוכנית: להכשיר אתכם להיות מקבלי החלטות ברמה הארצית ולצעוד קדימה על מנת להשפיע על החברה במדינה בה אנו חיים. במהלך התוכנית נפגש עם אישיים שונים ברמה עירונית, אזורית וארצית, יחד איתם ננסה לשנות ולהוביל קדימה מיזם משלנו. התוכנית מתאימה ליזמים צעירים שרוצים לשנות, שחושב להם למצוא דרכים לבעיות שמטרידות את החברה הישראלית. בנוסף, נמשיך לפעול ברמה העירונית ולהוביל את מרכז למ"ה- לימודים משחק והרצאות שיכלול עזרה והעשרה לתלמידים בעיר.
 
 
  
9. שם הקורס: שפת הקולנוע
 
שם המורה: אופיר פלדמן
 
הקורס יציג את מרכיביה המרכזיים של השפה הקולנועית, ובאמצעותם את האופן שבו נוצרת משמעות המושתתת על אלמנטים ויזואליים וקוליים. בנוסף, נעסוק בסוגיות תיאורטיות ואידיאולוגיות הנובעות מעצם מרכזיותו של המבט בחוויה הקולנועית, והקשורות לסוגיית הקולנוע כשפה. השוט, המיזנסצנה, העריכה הקלאסית לעומת המונטאז' הסובייטי והעריכה הצולבת, יחסי פסקול-תמונה, סוגים שונים של נרטיב, ז'אנרים ותאוריית האוטר. 
 
   
 
 
 

10. שם הקורס: דיוקן עצמי
שם המורה: ניצן המרמן
הקורס יכלול סקירה שבועית של אמן מתוך קבוצת אמנים שהדיוקן העצמי היה משמעותי בגוף העבודות להם. דרך האמן נדבר על נושאים שונים באמנות: רמברנדט - משיכות מכחול, ורמיר – אור, כספר דוד פרידריך – אדם מול הנוף, פרידה קאלו – סימבוליזם, ואן גוך- חפצים כייצוגים של העצמי, דנה שוץ (Schultz) ודירר - מלנכוליה, גונזלס טורס- אמנות עכשווית. העבודה תכלול תהליכי יצירה בעלי אופי אימפרסיוניסטים מחד, קרי, התרשמות מהחוץ אל הפנים, רישום בעפרון וצבע, של נושאים כמו טבע דומם, חפצים, נוף, רישום גוף, רישום עצמי של הדמות שבמראה ובנוף והדרמה המתחוללת לנגד העיניים ועל הדף ותהליכי יצירה אקפרסיוניסטים מאידך, קרי, מן הפנים החוצה, בדגש על חידוד, עידוד והגברה של תהליך היצירה ותהליכי הזכרון החזותי.
 
 
 
סמסטר א'
קורסים משעה   11:30- 10:00
 
יש  לבחור 1 מתוך 7
 

 
 
 
 
 
 

1. שם הקורס: סדנת מייקרים
שם המורים: נמרוד שגב, תמר גרינברג  ואלי בן גד
המייקרים- באנגלית  Makers הם תנועה של יצרנים פרטיים חובבי טכנולוגיה שבאמצעות כלים טכנולוגיים זמינים מעצבים ויוצרים מבנים טכנולוגיים שונים, חלקם שימושיים וחלקם למטרות אמנותיות. ניתן לייצר הכול, מרובוטים דרך אבזרי תאורה, משחקים וכלה במחשוב לביש. בקורס נלמד שיטות לבניה של חפצים משולבי מחשב, החל מדברים פשוטים וכלה ביצירות מורכבות, ככל שיאפשר לנו הזמן. הבניה תשלב שני אלמנטים מרכזיים, החלק המכאני הנדסי וחלק משולב מחשב שמבוססת על פלטפורמת ארדואינו. בסוף הקורס תבצע כל קבוצת תלמידים פרויקט גמר.
 
  
 
2. שם הקורס: סדנת פיתוח יישומי Windows גרפיים ב-C# (שנתי)
 
שם המורה: יוסי ירון
C# היא שפת תכנות שפותחה ע"י מיקרוסופט, ומיועדת לפיתוח יישומים בסביבת Windows. במהלך הסדנא נלמד כיצד להעביר את עקרונות התכנות אותם למדנו בסדנאות הקודמות (Alice / פיתוח אפליקציות ל-Android) לשפת תכנות מלאה: אובייקטים, סוגי נתונים ומשתנים, משפטי תנאי, לולאות, מערכים, בניית ממשק משתמש, גרפיקה ועוד. בסוף הסדנא נפתח משחק גרפי. הלימוד יתבצע בסביבת Windows Forms מעל  Visual Studio Community 2015 של מיקרוסופט.
הסדנא מיועדת לבעלי רקע קודם בתכנות– בוגרי סדנת Alice ו/או סדנת פיתוח אפליקציות בסביבת Android.

3. שם הקורס: גיאומודולר
 
שם המורה: מיטל קוממי
 
קורס הגיאומודולר בא לפתוח דלת נגישה לאלה המתעניינים בתחום הנדסת המרחב ולהעצים את אלה החזקים בונעסוק בלימוד מחדש של חמשת הגופים האפלטונים ושאר הצורות ההנדסיות.נעסוק באיתור זוויות נסתרות ללא עזרים ובעיקר בחיזוק החשיבה הלוגית וההבנה המתמטיתבשלבים מאוחרים יותר נפתח יכולות הרכבה תלת ממדיות המבוססות על ערכים גיאומטריים מובהקים התמודדות עם עבודה לפי שלבים, עקביות, התמדה ובניית דימויי עצמי תוך כדי עמידה באתגרים הינם אבני היסוד בקורס הגיאומודולר (גיאומטריה מודולרית.
 
   
 
 

4. שם הקורס: מי אתה, אלוהים?
 
שם המורה: יוסי מנקוביצקי
 
האל, בתפיסותיו השונות, עומד כאחד מבסיסי התרבות המערבית בכלל והישראלית בפרט. אלוהים נוכח בפוליטיקה, בתרבות, באמנות, ולמעשה כמעט בכל תחום, והשפעתו על חיינו מכרעת. בקורס נתחקה אחרי התפיסות השונות של אלוהים לאורך ההיסטוריה, מהתרבויות הפאגניות, דרך דמותו בתנ"ך ועד ימינו. נבחן את ההתמודדות של הפילוסופים המודרניים עם אלוהים, ננסה להבין מיהו ומהו אלוהים דרך הכתבים השונים, יצירות ספרות, אמנות פלסטית, תיאטרון, מוזיקה, שירה וקולנוע. לבסוף ננסה לברר האם יש עוד תפקיד לאלוהים בימינו.
 
 
  
5. שם הקורס: מכימיה אורגנית לביוכימיה
 
שם המורה: אורן להב
 
 
בקורס נלמד על יסוד, יוצא דופן, בטבלה המחזורית אשר סביבו נבנה ענף כימיה חדש, זהו הפחמן. נלמד על מולקולות וחומרי טבע אשר הפחמן נמצא במרכזן ומקנה להן את עיקר תכונותיהן . נלמד על סוכרים סוגיהם ותפקידם בטבע ובגוף האדם. נלמד על שמנים ושומנים על חומצות אמיניות וחלבונים, על חשיבותם לייצור חיי וכיצד המצאותן במזון משפיעות על ייצובו וטקסטורה. נלמד על תגובות כימיות המתרחשות בשינויי טמפר' והשפעתם על המבנה הכימי של המזון ועל טעמו. נבצע ניסויים שונים בהם נבחן מולקולות ייחודיות בשם אנזימים אותן נפיק משמרים ואצות, ונעקוב אחר פעילותם במעבדה.
נצפה בייצור חמצן על ידי אצות כתלות בסביבה הכימית. נייצר סבונים מוצרי קוסמטיקה וג'ל לשיער מחומר אלה. ניגע בתחום הבישול המולקולרי תוך כדי שנרקח סוכריות ג'ל וקרמל, קאוויאר צמחי וחלבה ואפילו מרשמלו וקרמבו מולקולרי. 
 

 
6."לבוא לידי ביטוי" , סדנת כתיבה
 
שם המורה: עידית שלום
 
"לבוא לידי ביטוי" מעניקה לנוער הזדמנות לשים בצד את הסמרטפון על עולמו הקפיצי ולפגוש את עצמם. ללמוד להניח על הדף מילים בסדר נכון, תחילה בשטף כל מה שבא ורוצה לצאת החוצה ואחר כך בצורה מודעת ומדויקת.
הסדנא נותנת הזדמנות למתנסים בה לפגוש את עצמם ללא הסחות להכיר את המחשבות שלהם כשהן מבוטאות על הנייר. ללמוד לבטא נכון את מה שחולף בראש. ללמוד לתקשר עם קורא לעניין את הקוראים בסיפור שיש להם לספר.
כמו כן לומדים ממה מורכב סיפור, מבנה עלילה, מי מספר ומאיזו נקודת מבט ומתנסים בכל האלמנטים תוך כדי כתיבה בשיעור, שיחה וקריאת קטעי פרוזה. 
 
   
 
 
7. שם הקורס: "במה ליצירת קולנוע" (שנתי)
 
שם המורה: אופיר פלדמן
 
 מרכז "מעלות" מזמין את תלמידיו להשתתף בקורס הכולל עבודה אומנותית מעמיקה בתחום הקולנוע. את הקורס ילווה אופיר פלדמן – במאי ואומן רב תחומי – שיחשוף את התלמידים לבמה קולנועית רחבה, תוך כדי התמקדות במרכיבי שפת המדיה הקולנועית – הפריים, המיזנסצנה, הקול והקצב. בקורס זה נלמד את יסודות העשייה הקולנועית הן ברמה התיאורטית והן ברמה המעשית. התלמידים יכתבו תסריט לסרט קצר, ילהקו, יביימו, ישחקו, יצלמו, יערכו ויפיקו סרט שיוקרן במסגרת פרויקט ה"במה ליצירת קולנוע" בסינמטק, ת"א. משתתפי הקורס יצאו ליום עיון שיתקיים בסינמטק תל אביב בתאריך: 28.5.19,        (הקרנת הסרטים).
 

 
8. שם הקורס: פיזיקה גרעינית
 
שם המורה: דורון פישביין
 
קורס מתקדם במיוחד. בבסיסו עיסוק בעקרונות ותופעות פיסיקליות המתרחשות בגרעין האטום ובסביבתו. התכנים רבים ומורכבים ומשלבים הבנה וידע מקשת רחבה של תתי-תחומים ממדע הפיסיקה ומדע הכימיה. להלן הפרקים שילמדו בקורס: מבנה החומר: מבנים במצב מוצק, מבנה האטום, מבנה הגרעין, אנרגיית הקשר הגרעינית. המבנה הפנימי של הנוקלאונים- קוארקים, המודל הסטנדרטי של החלקיקים האלמנטריים. תהליכים גרעיניים: ביקוע והיתוך גרעיניים, אנרגייה גרעינית, התפרקויות גרעיניות וקרינה רדיואקטיבית. פיסיקה גרעינית בשירות הרפואה. עקרונות יסוד בטכניקת הקוונטים.
 
9. שם הקורס: רישום
שם המורה: ניצן המרמן
רישום בעפרון וצבע, בדגש על שימת לב לפרטים של אובייקטים נופים, בתוך החדר ובחצר בית הספר. לימוד הרישום בסדנאות יכלול טכניקות רישום שונות: האחת טכניקת רישום מהתרשמות והשנייה טכניקת רישום המלמדת הבנייה של גופים תלת מימדיים וראייתם בתלת מימד ומההיבט הפיסולי שלהם. בטכניקה זו של רישום טכני יוכלו התלמידים לעשות שימוש בתכנון ומימוש חשיבה מרחבית הנדרשת בקורסים של המצאה ובנייה. באופן הזה תהליך רישום זה מקנה לתלמיד את היכולת ליצור גופים וציורים מתוך דמיונו בלא להזדקק למודל אמיתי מולו.
 
 
 
 
 
 
 
סמסטר א'
קורסים משעה  13:15- 11:45
 
יש  לבחור 1 מתוך 7
 
 
 
 
 
 

1. שם הקורס: מלחמות רובוטים (שנתי)
שם המורים: תמר גרינברג ונמרוד שגב
בקורס נהנדס רובוטים קטנים (בוטים) בבניה חופשית. באמצעות חשיבה מדעית והנדסית  נעצב לבוטים מבנה יחודי ונקנה להם יכולות שונות ע"י חיישנים, תכנות, ושליטה מרחוק. מטרת העל תהיה לנטרל את הרובוט היריב ולנצח בקרב. נתחיל בבניית רובוטים קטנים ונתקדם למכונות מלחמה משוכללות. הרובוטים ייבנו מחומרים שנמצאים בסדנה – עץ, פלסטיק, מתכת, אריזות ממוחזרות ועוד. לא נשתמש כלל בחלקי לגו או במבנים מוכנים אתגרים עם רחפנים מראש. בסוף הקורס תערך תחרות בין כל הקבוצות.
 
 
 
2.שם הקורס: סדנת יסודות הרובוטיקה (מתחילים)
 
שם המורה: יוסי ירון
במסגרת הסדנא נלמד את יסודות הרובוטיקה, ונתנסה בבנייה ובתכנות של רובוטים המבצעים פעולות שונות, תוך שימוש בערכות רובוטיקה מודולריות של Lego Mindstorms המשלבות בקר ממוחשב, תוכנת בקרה גרפית, חיישנים שונים ומנועים. בסוף הסמסטר נקיים תחרות "סומו רובוטים" בין תלמידי הקורס (לפי בחירתם). לימודי הרובוטיקה דורשים ומפתחים מיומנויות רבות הנדרשות ורלוונטיות לשוק העבודה בעידן הידע - התמודדות עם פתרון בעיות מורכבות, יצירתיות, עבודה בצוות, תכנון, לימוד עצמאי ועוד. 
 
 
3.שם הקורס: קו. נקודה. נייר
 
שם המורה: מיטל קוממי
 
בתחום הגאומטריה קיים תת תחום הנקרא  פריסות. המשמעות היא ליצור גוף נפחי תלת מימדי אשר החל את דרכו כמשטח דו מימדי, במקרה שלנו על גבי נייר ולימים גם בריסטול וקרטון .בגאומטריה, ההתייחסות היא  לפריסה של משטחי פאות, נחקור יחד את צורות האפלטונים מהמשטח לנפח.קודם נלמד כיצד מייצרים פריסות מורכבות המייצרות אוביקטים תלת מימדיים ומשם נמשיך לשימוש בתוכנות שרטוט , צירוף שחקן חיזוק- את מכונת הפלוטר  היודעת לעבוד היטב עם נייר ולימים גם בריסטול קרטון וחומרים נוספים. כיצד פועלת המכונה  וכיצד ניתן לממש את הפוטנציאל הגלום על מנת להגשים את  תוכניותינו האישיות. 
 
   
 

4.סדנת הממציאים
 
שם המורה: אלי בן גד
 
לימוד עושים על משהו קיים, אך המצאה היא רעיון חדשני - אז איך אפשר ללמוד להיות ממציא ?, בסדנה נעבור יחד כצוות, תלמידים עם איש פיתוח וממציא, את נתיב ההמצאה דרך התחום הרחב והחביב של משחקים ומשחקי לוח בעיקר . נתחיל בפיתוח חידושים שנציע במשחק קיים- נעלה רעיונות בסיעור מוחות, נערוך, נמיין, נתמקד ונבנה דגמים. נמשיך בפיתוח רעיונות למשחקים מקוריים משלב החשיבה ועד לבניית התוצרים ונלמד על שלבי היזמות שעובר הממציא עם המצאתו.

 
 
5. שם הקורס: גלגולי אנרגיה
 
שם המורה: אורן להב
 
בשונה ממושגי היסוד בפיזיקה ניוטונית אשר מוגדרים על פי גודלם ומיקומם במרחב, את מושג האנרגיה קשה לתאר באופן פשטני. בקורס אנו נתחקה אחר שינויי אנרגיה וגלגליהם . נעקוב אחר שינויי באנרגיה פוטנציאלית וקבלת אנרגית תנועה בין אנרגיה חשמלית לאנרגית חום וכן מעבר בין אנרגית אור לאנרגיה כימית. בקורס נלמד מושגים מתחומי הכימיה והפיזיקה נלמד מדוע לא הצליחו לייצר מכונה בתנועה מתמדת אשר אינה מאבדת אנרגיה זוהי הפרפטום מובילה. ולבסוף, ננסה להבין כיצד שימור אנרגיה משפיע על איכות חיינו.
 
   
 
 

6. שם הקורס: "פלייליסט" – כתיבה יוצרת
 
שם המורה: עידית שלום
 
בסדנא נשמע, נצפה בקליפים ונהנה ממוזיקה טובה, נלמד מאיפה באים השירים ולמה אנחנו אוהבים אותם. נלמד ממיטב המוזיקאים בארץ ובעולם, נגלה מה עומד מאחורי השירים, מה הופך שיר לבן אלמוות? ניצור יחד "פלייליסט" קבוצתי, נגלה ממה בנוי שיר אהבה לקבוצת כדורגל? מוזיקה של פעם, מוזיקה של היום, מה מדבר אל כל הדורות? ניצור שירים ביחידים ובקבוצות בכתה ומחוצה לה. נבדוק מה הקשר בין קניון, עיוורון, מוזיאון וצילומי וואן שוט לשירים?
 
   
 
 
 7.שם הקורס: ניהול פרוייקטים הלכה למעשה
 
שם המורה: רן מאיר
הקורס עוסק ביזמות וניהול פרויקטים. אך בניגוד לקורסים דומים, קורס זה אינו עוסק בהמצאת רעיון אלא בהובלת רעיון קיים עד הצגה למשקיע (מבוסס נתוני ואתגרי אמת אך ללא הוצאת המיזם לפועל), תוך ניתוח שוק ופוטנציאל, כתיבת תכנית עסקית, פיתוח מודל כלכלי, מושגים בייבוא, הכרת מושגים כגון מימון, ריביות, פחת ותשואה והטמעתם בתכנית, הסתכלות כלכלית גלובלית רחבה ופיתוח יכולות הצגה ממוקדת מסרים למשקיע. בחלקו השני של הקורס ניתנת משימה לצוות התלמידים לתכנן ולנהל פרויקט באופן עצמאי, כגון: טיול שנתי למרכז/בית הספר או אירוע סיום שנה וכדומה. פרויקט זה יוצא לפועל בניהולם של התלמידים. הקורס חושף את התלמידים לעולם שלם של תכנון וניהול בצד מושגים מעולם השיווק, הכספים, ניהול סיכונים ועוד. הישגים נדרשים: הבנה תרבותית, תכנון רב שכבתי, עקרונות בשיווק, עקרונות בייבוא, כתיבת תכנית עסקית ומודל כלכלי, לימוד מושגים פיננסיים בסיסיים, קריאת עיתונות כלכלית וניתוחה, מיקוד מסרים ופרזנטציה, ניהול סיכונים, סקרים וכדומה.

 
8.שם הקורס- "מסורת מוזיקלית במציאות  דיגיטלית"
 
שם המורה: גיא שטרית
בקורס זה, נלמד יסודות מתוך תורת המוסיקה, כגון סולמות, הרמוניה, קצב
ובעזרת יסודות אלו נלמד ליצור מוסיקה באמצעות תוכנות מחשב המיועדות ליצירה ועריכה מוזיקלית, הקורס מיועד לכאלה שמנגנים וגם כאלה שלא אבל מאוד רוצים ליצור מוסיקה משלהם.
 
9. שם הקורס: דיוקן עצמי
שם המורה: ניצן המרמן

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

בית ספר מעלות - מרכז למחוננים  * ת.ד. 1028  רעות  * טלפון: 08-9262998  * פקס: 08-9262997  * E.mail:Mechunanim@gmail.com

webuiildit

צשןך  זשפ  קנשט  צדמ

 
לייבסיטי - בניית אתרים