מעלות - מרכז למחוננים

maalotschool.org.il

דף הבית >> אוריגמי
אוריגמי/ חיים ניר ( חי- עם  נייר...)
 
 
מקובל לחשוב שמקור האוריגמי בסין,וכי היפנים אמצו אומנות זו בחום.פירוש המילה ביפנית-"אורי"- קיפול ו"קמי'- נייר.
 
האוריגמי ואנכי:
 
כשהייתי בכיתה ו', ראיתי בספרייה הביתית שלנו ספר אוריגמי בעברית, ניסיתי לקפל קיפול או שניים ולא הצלחתי. בשנת 1989 עברתי השתלמות במסגרת עבודתי כמורה, והמפקחת דאז הביאה מרצה לקיפולי נייר בשם עידן שוורץ. הוא הראה קיפול נייר של חולצה, ואני התלהבתי כמו ילד גדול, והמפקחת שהתבוננה בי אמרה:" חיים כבר ייעשה עם זה משהו...".
 
גיליתי ש: 
 
! קיפולי הנייר מפעילים את שתי הידיים בצורה כמעט מאוזנת, כלומר שני חלקי המוח  שלנו  
 פועלים כמעט בו זמנית.
 
! קיפולי הנייר מרתקים הן את הבנים והן את הבנות.
 
! קיימים שני סגנונות אוריגמי:
* קיפולים של דגמים מסורתיים כגון, עגור צפרדע ועוד.
* קיפולים המבוססים על יחידות משוכפלות שבעזרתן מרכיבים את הדגם השלם.
 
! ניתן להשתמש באוריגמי בהוראת הגיאומטריה באמצעות דגמים דו ותלת-מימדיים.
! קיימת אפשרות ליצור דגמים של היהלום והד.נ א.
! ניתן להשתמש בדגמים ליצירת סרטוני אנימציה קלאסיים.
! ניתן לצייר דמויות  'קומיקס' על גבי דגמים ענקיים תלת-מימדיים.
! ניתן ליצור דגמים של המצאות טכנולוגיות כגון  גלגלי שיניים .
! ניתן להמחיש את עקרון השכפול של תאים ושל חיידקים.
! ניתן להמחיש את עקרונות התעופה של ציפורים ומטוסים באמצעות טיסנים מנייר,
 וורטקסים ומסוק .
 
 

התפתחות האוריגמי במזרח
 
*      הסטוריונים טוענים שהאומנות הומצאה בסין זמן מה לאחר המצאת הנייר בשנת 105 על ידי צ'אי לון, ונדדה ליפן יחד עם  הגעת הנייר במאה השישית.
*    ביפן קיימות עדויות לקיום האוריגמי כחלק מטקסים דתיים. עם התעוררות ה'שינטואיזם' בתקופת אשיקגה(1336-1573) ולאחר מכן בתקופת אדו (1603-1868),ועל כן מקובל כי מקור אמנות קיפולי הנייר הוא ביפן.
*      עד סוף המאה ה-18 הועברה האמנות ביפן בעל-פה מאם לבת. רק בשנת 1797 הופיעו ההוראות הכתובות הראשונות, עם פרסום הספר "אלף קיפולי העגור". פרסום הספר אפשר פיתוח דגמים מורכבים יותר, ומסמן את תחילת הפיכת האמנות לחלק מתרבות הפנאי ביפן.
 
*      בסוף המאה ה-19 הפך האוריגמי לכלי חינוכי, עם חדירת גני הילדים של 'שיטת-פרובל' ליפן. שיטת פרובל שמה דגש על פיתוח היצירתיות  תוך כדי משחק, ולכן שילבה את ה"אוריגמי" בגני הילדים היפניים.
*      בשנת 1880 לערך הוטבע המונח ,אוריגמי", שפירושו: קיפול-נייר("אורי"-קיפול" ו"קאמי" נייר).
*    במדינות רבות , שהמובילה שבהן היא יפן, הפך האוריגמי לכלי מקובל להוראה ולחינוך מרמת גני הילדים ועד לאוניברסיטה.
*   לראשונה שמשו קיפולי הנייר כעזר לימודי במהלך המאה ה-18 בבתי ספר בגרמניה ובצרפת, בהם השתמשו בדגמים שפותחו בספרד.
*    מאז שנות השמונים של המאה ה-20, עם התפתחות המחקר המתמטי של האוריגמי, החל השימוש באוריגמי ככלי להוראת גיאומטריה ובכמה אוניברסיטאות, ביניהן אוניברסיטת טוקיו, נערכים קורסים על המתמטיקה של קיפולי הנייר.
 
 
 
אוריגמי בשינטו ובמסורת היפנית
 
*     אמנות האוריגמי היא חלק חשוב במסורות ובטקסים של דת השינטו ביפנית, שבה הנייר מסמל טוהר.
*      הנייר הוא חלק חשוב בתרבות היפנית ושימש גם לבניית קירות פנימיים בבתים, כחומר גלם למניפות ולקליגרפיה.
*    מקור שימוש האוריגמי בשינטו ליצירת "נושי", קיפולי נייר לבן עם רצועת בשר או חלזונות מיובשים, שצורפו למתנה כברכה למזל טוב. מנהג זה התפתח לדרגה גבוהה של מורכבות וטקסיות עד כי עטיפת מתנה דרשה איש מקצוע המתמחה ב"צ'וצומי"(עטיפת מתנה טקסית).                                              
*  בשינטו יש חשיבות מיוחדת לקיפולי העגור המסמל הגשמה של משאלות, הצלחה ובריאות, ועל פי המסורת, קיפול של אלף עגורים מאפשר הגשמה של משאלה.
*      במאה ה-20 קיבל קיפול העגור גם משמעות של שלום, לאחר שב-1955 סדקו ססקי, ילדה בת 12 מהירושימה, ניצולת פצצת האטום, חלתה בלוקמיה והחליטה לקפל אלףעגורים מתוך משאלה לשלום עולמי.לאחר מותה של ססקי התפרסם סיפור חייה והיא הפכה לגיבורה לאומית יפנית.סיפור חייה של ססקי היה למקור השראה לרבים והוביללמסורת של קיפול עגורים כסמל של תנועות שלום ברחבי בעולם כולו.
 
 
 
התפתחות קיפולי הנייר במערב
 
*    אמנות קיפולי הנייר התפתחה במקביל גם במערב ובמיוחד בספרד, שבה היא ידועה בשם "פפירופלקסיה"(צירוף של המילים הספרדיות "פפירוס" ו"כיפוף").
*   הנייר יובא לספרד במאה ה-12 והספרדים החלו במסורת של קיפול לצרכי פנאי, ואף כחלק מטקסים דתיים כגון הטבלה.
*      הנייר הגיע לשאר אירופה במאה ה-14.
*      קיפולי הנייר הגיעו עם מהגרים ספרדים לארגנטינה והפכו גם שם למסורת.
*      במהלך המאה ה-16, בהשפעת הרנסנס, התפתחו נימוסי השולחן ברחבי אירופה. עיצוב וקיפול של מפיות שולחן, בצורת דגמי חיות שהתבססו על קיפולי הנייר, והשפיעו רבות על קיפולי הנייר במערב.
*     בשנות השבעים של המאה ה-19, עם פתיחת גבולות יפן לעולם, הגיעו הקיפולים היפניים גם למערב.
 
אוריגמי בעידן העכשווי
 
*  בתחילת שנות החמישים של המאה ה-20 פיתח אקירה יושיזאווה היפני, שנחשב לאבי האוריגמי החדיש, שיטת רישום ובה תרשימים המתארים את תהליך הקיפול, והוא גם המציא מגוון חדש של שיטות קיפול וקיפולים חדשניים.
*      ב-1955 הוצגה במוזיאון העירוני לאמנות עכשווית של אמסטרדם תערוכה מיצירותיו של יושיזאווה, ובעקבותיה נפתחו תערוכות דומות במוזיאונים שונים ברחבי העולם. בד-בבד הוקמו אגודות אוריגמי רבות ברחבי העולם.
*      אנשים  החלו להיעזר בו למחקרים רבים בתחום החינוך והמחקר הרפואי-טכנולוגי.
 
 
אוריגמי בישראל
 
*    האוריגמי חדר לישראל בשנות השמונים של המאה ה-20, כאשר רוזלי יבנין ייסדה את האגודה הישראלית לאמנות האוריגמי( יבנין, שהינה גם ממייסדי האגודה הבריטית לאוריגמי וביתה של לילי אופנהיימר, מייסדת האגודה האמריקאית לאוריגמי).                                   
*   האגודה פועלת ללא מטרות רווח ומקיימת מידי חודש מפגשים של חובבים בירושלים בביתה של יבנין.
*      בשנת 1993 ייסדה מירי גולן את ,המרכז הישראלי לאוריגמי".
*      גולן למדה אוריגמי ביפן ופיתחה תכנית לשיפור מיומנויות למידה באמצעות קיפולי הנייר, הנלמדות במספר בתי ספר בארץ. המרכז גם מפעיל מועדון חובבים הפועל מעת לעת.
*      בשנת 2004 התקיים כנס האוריגמי הראשון בקיבוץ עין-גדי.
*      אומני אוריגמי נוספים בארץ  הם פול ג'קסון, גלעד אהרוני וסעדיה שטרנברג.
 
שיטות וסגנונות
 
*      אוריגמי המיועד לפעוטות המכיל קפלים אופקיים ואנכיים בלבד.
*      דגמים המכילים קיפולים מורכבים המשלבים מספר בסיסים.
*      דגמים מודולריים בעלי חלקים המשתלבים זה בתוך זה.
*      דגמים הנעשים בנייר רטוב.
*      דגמים המבוססים על אלוגריתמים מתמטים.
 
 
אוריגמי מודולרי
 
*      אוריגמי מודולרי הוא סגנון קיפול נייר שבו הדגם מורכב מכמה דפים נפרדים, המשתלבים ביחד ליצירת הדגם   השלם. כל גיליון נייר יוצר יחידת-בסיס זהה בצורתה המשתלבת במבנה הכולל על ידי התאמת לשוניות נייר בולטות המוכנסות לתוך הכיסים המיועדים להן, ללא  צורך בשימוש בדבק או בעזרים אחרים.
*      האוריגמי המודולרי התפתח מדגמים מסורתיים ששימשו לאחסון קטורת והורכבו מיחידות בסיס שחוברו יחדיו בחוט ("קוסודאמה"-"כדורי-תרופה").
*      הדגמים המודולריים  הינם שטוחים או תלת-מימדיים- הפוליגונים והפיאונים.
 
 
 
 
קיפול רטוב
 
*    אקירה יושיזאווה פיתח את השיטה, על ידי הרטבת הנייר בעזרת מטלית לחה. הקיפול הרטוב מאפשר ליצור קיפולי ביניים עדינים ביותר המתאים במיוחד לעיצוב של דמויות של חיות בעלות קימורים וקווי מתאר רכים.
 
אוריגמי טכני
 
*    עם התפתחות המחקר המתימתי של האוריגמי , בשלהי המאה ה-20, החלו מספר אומנים להיעזר בעקרונות המתימתים העומדים בבסיס האוריגמי לצורך תכנון דגמים מורכבים.
*    שיטת האוריגמי הטכני מאפשרת , על בסיס מספר כללים מתימתים, יצירה של תבניות קפלים תיאורטיות, אשר בקיפולן יתנו את הדגם המבוקש.בשיטה זו יתכנו קשיים רבים בפענוח הקיפולים עצמם , ואמנים רבים מתייחסים לתרשים כאל חידת אתגר שיש לפצחה. בעזרת שיטה זו פותחו דגמים של חרקים ופרוקי רגליים מדוייקים ומלאי פרטים.
 
 
 
מחקר מתמטי
*     בבסיס החקר המתמטי של האוריגמי עומדות שבע האקסיומות הגיאומטריות האפשריות בתהליך הקיפול, תחת ההנחה של קיפולים ישרים בלבד המבוצעים על מישור כאשר בכל שלב מבוצע קיפול אחד בלבד.
*   שש האקסיומות הראשונות פורסמו בשנת 1992 על ידי המתמטיקאי היפני-איטלקי, הומיאטי הוזיטה.
*   אקסיומה שביעית המשלימה את שש האקסיומות של הוזיטה נוסחה על ידי המתימת קושירו האטורי.
*      האקסיומות ניתנות ברובן לביצוע באמצעות שימוש במחוגה ובסרגל.
*   בסיס תיאורטי זה מאפשר לתכנן באמצעות המחשב דגמי אוריגמי מורכבים, ופתרון משוואות ובעיות גיאומטריות בעזרת אוריגמי.
 
שימושים טכנולוגיים
1. יצירת התקנים אלקטרוניים
 
      א) מתחילת שנות האלפיים מנסים להשתמש באוריגמי כשיטה למזעור רכיבים                     
          אלקטרוניים ומכאניים, טכנולוגיה בעלת ממדים של מיליארדית המטר.
     ב) האפשרות לתכנן תבנית קפלים דו-מימדית זעירה שתתקפל בכוחות עצמה לדגם
          תלת-ממדי מורכב (באמצעות השימוש בליתוגרפיה, טכנולוגיה המשמשת ליצור  
          שבבים, המאפשרת  צריבה של תבנית הקפלים בגדלים תת-מיקרוניים, ובהינתן גירוי
          כימי או פיזי כלשהו תתקפל באופן עצמאי לדגם הרצוי).
          בשיטה זו יוצרים בליטוגרפיה על משטח תבנית רב-שכבתית של מוליכים למחצה.
          לכל שכבה צפיפות שונה, וההפרש בצפיפויות השכבות השונות גורם למתח בין
          השכבות. מתח זה גורם לסדרה מתוכננת מראש של התקפלויות עד ליצירת ההתקן
          האלקטרוני הרצוי,
 
 
 
2. הדגמת הדי.אנ.איי
 
בשיטה זו מצפינים בדי.אנ.איי. תעשייתי מידע הגורם להתקפלות עצמית עד ליצירת הדגם הרצוי.מדענים יצרו דגמים דו –ממדיים ותלת-ממדיים בעלי דרגות שונות של קשיחות.
מתקנים מתקפלים "חכמים" שבהם מיושמים עקרונות האוריגמי:
1.מפרשים סולאריים מתקפלים עבור לווינים.
2.מבנים מתקפלים תת-מימיים חזקים במיוחד.
3.פחית משקה שלאחר פתיחתה משנה את מרקמה החלק למרקם מחוספס המאפשר אחיזה
   טובה יותר.                                          
4.כיפות עבור אצטדיוני ענק.
5.כריות אוויר לרכב.
6.שלדת רכב המתקפלת באופן שיספוג טוב יותר את אנרגיית ההתנגשות ברכב, ובכך להפחית
   עד כמה שניתן את עוצמת הפגיעה ביושביו.
7.עדשת ענק מתקפלת עבור טלסקופ חלל.
 
 
האוריגמי משמש ככלי לריפוי בעיסוק כמלאכת-יד המשלבת תכנון וחשיבה:
 
 
1) שיקום המטוריקה העדינה בקרב נפגעי תאונות.
2) בחינוך המיוחד- עבודה עם ליקויי תקשורת:
    בשנת 1914  השתמש צ'ארלס סינדי גיבס באוריגמי , כבאמצעי ליצירת קשר ראשוני עם אדם
    עם קשיי תקשורת: אלכסיי אלכסנדרוביץ לבית רומנוב ,יורשו של הצאר ניקולאי השני שסבל
    מהמופיליה ומחרדה חברתית קשה.
 
 
תרשימים מוכרים
 
1)בתחילת שנות החמישים של המאה ה-20 פרסם אקירה יושיזאווה שיטת רישום אחידה שכללה 
   מספר סמלים בסיסיים.
2)שיטה זו הורחבה בתחילת שנות השישים יל ידי סם רנדלט האמריקאי ורוברט הארבין הבריטי
   שהוסיפו סמלים נוספים.סדרה תקנית זו של סמלים נקראת "שיטת יושיזאווה-רנדלט".
 
 
קיפולים נפוצים
1)קיפול היפוך פנימי.
2) קיפול היפוך חיצוני.
3) קיפול אוזן שפן.
4)  קיפול עלי כותרת.
 
קיפולי בסיס
1).בסיס התחלתי
2.) בסיס ציפור
3) בסיס פצצת-מים.
4) בסיס דג.
 
 
סוגי הנייר באוריגמי:
 
1.      נייר צילום שמשקלו 70-90 גרם.
2.      נייר יעודי דק לאוריגמי שמשקלו 50-60 גרם.
3.   נייר עבה במשקל 100 גרם למטר רבוע, המשמש בשיטת "הקיפול הרטוב", המעניק לקיפול מראה עגלגל והוא יציב יותר לאחר הייבוש.
4.      נייר המודבק לרדיד אלומיניום דק המשמר את צורתו לאורך זמן.
 
 
אמני אוריגמי
 
*      אקירה יושיזאווה- אבי האוריגמי העכשווי.
*      רוברט ג.לאנג- פיתח אלוגריתמים לתכנון דגמי אוריגמי מורכבים ומספר פטנטים  
      המבוססים על אוריגמי.
*      סם רנדלט- ממייסדי האוריגמי העכשווי.
*      רוברט הארבין- קוסם ואמן אוריגמי ידוע אשר הנחה תכנית בריטית על אוריגמי.
*      קוניהיקו קאסאהארה- רב-אומן ומחברם של ספרים רבים.
*      קושירו האטורי- רב אומן אוריגמי ומרצה לאוריגמי באוניברסיטת טוקיו.
*      טושיקאזו קוואסקי – מתמתיקאי יפני, פיתח תיאוריה לקיפול שווה-שטח.
 
 
 
                                                                                     בברכה
                                                                                    חיים ניר 
 
                                                           
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בית ספר מעלות - מרכז למחוננים  * ת.ד. 1028  רעות  * טלפון: 08-9262998  * פקס: 08-9262997  * E.mail:Mechunanim@gmail.com

webuiildit

צשןך  זשפ  קנשט  צדמ

 
לייבסיטי - בניית אתרים